star_on

Навчіть дитину вимовляти звук “Р”: поради та рекомендації фахівців

Автор: Щербакова Олександра Олегівна

Дата публікації: 27.03.2023

article page

Навіщо це потрібно

n

Завжди чітке і ясне вираження думок, володіння добре поставленої дикції – все це допоможе залишити впевненість і приємне враження про себе у аудиторії. Це дуже важливо і необхідно не тільки для публічних особистостей – репортерів, гідів, політиків тощо. Результат повсякденного спілкування в компанії з людиною, що має дефект мови (наприклад, невимовляючих звук “Р”) може бути несподіваним, адже картавість може нести за собою деякі комплекси, а подальша невпевненість в собі може передатися співрозмовникам.

n

Чому так буває

n

З самого раннього дитинства дитина намагається повторювати за дорослими, це дуже добре, але буває, що таке наслідування може мати несподівані результати – адже члени сім’ї можуть мати деякі дефекти мови. Має місце бути тимчасова проблема зі слухом, що не дає дитині розуміння, як вимовляти той чи інший звук; деякі фізіологічні особливості розвитку, наприклад коротка вуздечка язикаротацизмпараротацізм; особливості жувальної мускулатури і рух язиком, щоками.

n

А що є нормою

n

Особлива правильна вимова твердих і м’яких звуків “Р” і “РЬ” . Наприклад, при нормальній вимові:

n

Зуби не змикаються.

n

Повітря вільно циркулює між мовою і піднебінням.

n

Примикання країв язика до корінних зубів верхнього ряду.

n

Вібрація голосових зв’язок (відчуття).

n

Висування язика вперед при вимові “РЬ” під час примикання спинки язика до піднебіння.

n

Це лише деякі варіанти. Згідно показанням логопеда, існують безліч випадків невірної вимови звуків “Р”, “РЬ”. Ось ще варіанти:

n

Відсутність звуку. Це коли у слові, не буде почута присутність подібного звуку (не «корабель”, а “коабель“).

n

Горлова вимова. Таке вимова притаманна жителям деяких країн, наприклад, Франції. Такий звук виходить при коливанні “піднебінного язичка” замість покладеного коливання кінчика язика.

n

“Французька” вимова “під ніс”. При вимові мішається звук “Р (РЬ)” з “Л” і виходить щось, подібне “РЛ (Ь)” – таке виходить в разі вібрації бічних частин мови.

n

Як лікувати”

n

Особливості вимови звуків “Р”, “РЬ” можна виправити подібними вправами:

n

1. «Годинник із зозулею»

n

Слід широко відкрити рот, кінчик язика розташувати на верхній губі, періодично переміщаючи його за верхній ряд зубів, торкаючись коріння зубів. Власне, назва вправи схоже з ритмічним переміщенням мови згідно з інструкцією.

n

2. «Дрожалка»

n

Випускаючи повітря ротом, необхідно виробляти ритмічне торкання нижньої і верхньої частини губ кінчиком язика. Вийде ефект “тремтіння язика” (в разі відсутності особливого вимовляння звуку “Р” при вимові звуку “Р” можна відчути тремтіння на кінчику язика, а дана вправа вміло повторює цей ефект).

n

3. «Смішна пика »

n

Дана вправа робить позитивний вплив на потрібні м’язи при вимові звуку “Р (Ь)”. Максимально розтягуйте губки в усмішці. При цьому, посміхаючись, починайте легко торкатися зубами кінчика язика. Вийде своєрідне “покусування”. Слід повторити не менш ніж 12 разів.

n

4. «Маленька конячка»

n

Думаємо, багатьом знайома ця вправа – притискання спинки мови до піднебінної частини рота – при цьому розтягуються мовні зв’язки і виходить звук, як ніби кінь цокає копитом. Дану вправу слід повторити не менш ніж 20 разів у кожному підході.

n

5. «Барабанщик»

n

Розвиваємо гнучкість. Слід відкрити рот і вимовляти звук “Д”.

n

6. «Зубна щітка»

n

Однеа з найпростіших, але не менш важливих вправ – необхідно водити в різні боки по внутрішній частині верхнього і нижнього ряду зубів.

n

7. «Присоска»

n

Максимальним зусиллям мовної м’язи придавити спинку мови до піднебіння, при цьому відкриваючи й закриваючи рот.

n

Такі основні вправи допоможуть подальшому правильному розвитку мови. Так само є велика кількість різних скоромовок, віршів тощо, для правильного розвитку речового апарату.

n

Після успішного завершення навчання, необхідно проводити профілактику – виконувати деякі вправу систематично. Наприклад, придумати таку гру, яка має на увазі собою постійне повторення “потрібних фраз” – доведення до автоматизму. Це допоможе закріпити розмовні навички.

n

Пам’ятайте, що створити потрібну атмосферу розвитку і виховання дітей – найважливіший фактор, який впливає на всебічний розвиток дитини – в тому числі і на розвиток речового апарату.

n

Не забувайте, що наведені вправи – лише профілактика. Якщо проблема продовжує існувати, необхідна консультація компетентного фахівця. Логопед зможе призначити спеціальні рекомендації саме вашій дитині, адже кожен організм індивідуальний.

n

Пам’ятаєте У “Аптеці АНЦ” новий фотоконкурс! Кучи мутики!!!