Навчіть дитину вимовляти звук “Р”: поради та рекомендації фахівців
Автор: Щербакова Олександра Олегівна
Дата публікації: 27.03.2023
Навіщо це потрібно
nЗавжди чітке і ясне вираження думок, володіння добре поставленої дикції – все це допоможе залишити впевненість і приємне враження про себе у аудиторії. Це дуже важливо і необхідно не тільки для публічних особистостей – репортерів, гідів, політиків тощо. Результат повсякденного спілкування в компанії з людиною, що має дефект мови (наприклад, невимовляючих звук “Р”) може бути несподіваним, адже картавість може нести за собою деякі комплекси, а подальша невпевненість в собі може передатися співрозмовникам.
nЧому так буває
nЗ самого раннього дитинства дитина намагається повторювати за дорослими, це дуже добре, але буває, що таке наслідування може мати несподівані результати – адже члени сім’ї можуть мати деякі дефекти мови. Має місце бути тимчасова проблема зі слухом, що не дає дитині розуміння, як вимовляти той чи інший звук; деякі фізіологічні особливості розвитку, наприклад коротка вуздечка язика; ротацизм, параротацізм; особливості жувальної мускулатури і рух язиком, щоками.
nА що є нормою
nОсоблива правильна вимова твердих і м’яких звуків “Р” і “РЬ” . Наприклад, при нормальній вимові:
nЗуби не змикаються.
nПовітря вільно циркулює між мовою і піднебінням.
nПримикання країв язика до корінних зубів верхнього ряду.
nВібрація голосових зв’язок (відчуття).
nВисування язика вперед при вимові “РЬ” під час примикання спинки язика до піднебіння.
nЦе лише деякі варіанти. Згідно показанням логопеда, існують безліч випадків невірної вимови звуків “Р”, “РЬ”. Ось ще варіанти:
nВідсутність звуку. Це коли у слові, не буде почута присутність подібного звуку (не «корабель”, а “коабель“).
nГорлова вимова. Таке вимова притаманна жителям деяких країн, наприклад, Франції. Такий звук виходить при коливанні “піднебінного язичка” замість покладеного коливання кінчика язика.
n“Французька” вимова “під ніс”. При вимові мішається звук “Р (РЬ)” з “Л” і виходить щось, подібне “РЛ (Ь)” – таке виходить в разі вібрації бічних частин мови.
nЯк лікувати”
nОсобливості вимови звуків “Р”, “РЬ” можна виправити подібними вправами:
n1. «Годинник із зозулею»
nСлід широко відкрити рот, кінчик язика розташувати на верхній губі, періодично переміщаючи його за верхній ряд зубів, торкаючись коріння зубів. Власне, назва вправи схоже з ритмічним переміщенням мови згідно з інструкцією.
n2. «Дрожалка»
nВипускаючи повітря ротом, необхідно виробляти ритмічне торкання нижньої і верхньої частини губ кінчиком язика. Вийде ефект “тремтіння язика” (в разі відсутності особливого вимовляння звуку “Р” при вимові звуку “Р” можна відчути тремтіння на кінчику язика, а дана вправа вміло повторює цей ефект).
n3. «Смішна пика »
nДана вправа робить позитивний вплив на потрібні м’язи при вимові звуку “Р (Ь)”. Максимально розтягуйте губки в усмішці. При цьому, посміхаючись, починайте легко торкатися зубами кінчика язика. Вийде своєрідне “покусування”. Слід повторити не менш ніж 12 разів.
n4. «Маленька конячка»
nДумаємо, багатьом знайома ця вправа – притискання спинки мови до піднебінної частини рота – при цьому розтягуються мовні зв’язки і виходить звук, як ніби кінь цокає копитом. Дану вправу слід повторити не менш ніж 20 разів у кожному підході.
n5. «Барабанщик»
nРозвиваємо гнучкість. Слід відкрити рот і вимовляти звук “Д”.
n6. «Зубна щітка»
nОднеа з найпростіших, але не менш важливих вправ – необхідно водити в різні боки по внутрішній частині верхнього і нижнього ряду зубів.
n7. «Присоска»
nМаксимальним зусиллям мовної м’язи придавити спинку мови до піднебіння, при цьому відкриваючи й закриваючи рот.
nТакі основні вправи допоможуть подальшому правильному розвитку мови. Так само є велика кількість різних скоромовок, віршів тощо, для правильного розвитку речового апарату.
nПісля успішного завершення навчання, необхідно проводити профілактику – виконувати деякі вправу систематично. Наприклад, придумати таку гру, яка має на увазі собою постійне повторення “потрібних фраз” – доведення до автоматизму. Це допоможе закріпити розмовні навички.
nПам’ятайте, що створити потрібну атмосферу розвитку і виховання дітей – найважливіший фактор, який впливає на всебічний розвиток дитини – в тому числі і на розвиток речового апарату.
nНе забувайте, що наведені вправи – лише профілактика. Якщо проблема продовжує існувати, необхідна консультація компетентного фахівця. Логопед зможе призначити спеціальні рекомендації саме вашій дитині, адже кожен організм індивідуальний.
n